Prowadzenie własnego kanału w serwisie YouTube staje się coraz częściej wybieranym przez internetowych twórców sposobem zarabiania w sieci. Zachęcają do tego atrakcyjna i nowoczesna forma wyrazu, a także spore sumy uzyskiwane przez najpopularniejszych vlogerów. Ile faktycznie może zarobić youtuber? Jakie są sposoby na zdobycie pieniędzy za pomocą tej platformy? Czy istnieje konieczność spełnienia jakiś specjalnych warunków, by kanał na YouTube mógł generować zyski? 

Zaczynając swoją przygodę z YouTube trzeba uzbroić się w cierpliwość. Prowadzenie kanału staje się najczęściej opłacalne dopiero po kilku lub kilkunastu miesiącach, w czasie których należy zadbać o systematyczne publikowanie nowego i jakościowego contentu. Warto pamiętać również, że na samym początku zwykle niezbędne jest dokonanie pewnych inwestycji, np. w postaci zakupu sprzętu do nagrywania filmów czy odpowiedniego oświetlenia. Sam proces zarabiania na YouTube składa się z co najmniej trzech etapów. Pierwszy, opisany pokrótce powyżej, to oczywiście stworzenie kanału, w po wcześniejszym określeniu jego tematyki i zarysowaniu strategii uwidaczniania treści. Drugi to tworzenie filmów oraz ich publikacja na kanale. Trzeci polega na optymalizacji contentu w celu zwiększenia zasięgów i dotarcia do możliwie największego grona odbiorców. Nie jest bowiem żadną tajemnicą, że im więcej osób chce oglądać nasze filmy, tym wyższe uzyskamy dzięki temu zarobki. 

Sposoby zarabiania na YouTube

Istnieje kilka metod zarabiania pieniędzy za pomocą kanału na YouTube. Najpopularniejszym sposobem bez wątpienia są reklamy, które wyświetlają się widzowi. Wyróżnia się kilka rodzajów formatów reklamowych występujących na tej platformie:

  • reklamy displayowe – wyświetlane na komputerach po prawej stronie odtwarzacza, tuż nad listą z innymi proponowanymi treściami. 
  • nakładki reklamowe – częściowo przezroczyste reklamy widoczne w trakcie oglądania filmu u dołu odtwarzacza. Wyświetlają się tylko na komputerach.
  • reklamy możliwe do pominięcia – klipy reklamowe, które użytkownik może pominąć po 5 sekund wyświetlania. Pojawiają się przed filmem lub już w jego trakcie na wszystkich urządzeniach.
  • reklamy niemożliwie do pominięcia – klipy, których użytkownik nie może pominąć i musi obejrzeć je w całości. Trwają maksymalnie 15-20 sekund i wyświetlają się przed filmem lub w jego trakcie na wszystkich urządzeniach obsługujących YouTube.
  • bumpery – niemożliwe do pominięcia reklamy wyświetlane na komputerach i urządzeniach mobilnych. Ich długość wynosi maksymalnie 6 sekund.
  • karty sponsorowane – wyświetlanie po prawej stronie odtwarzacza specjalne treści powiązane z filmem. Mogą pokazywać produkty, które zostały zaprezentowane w materiale video przed vlogera. Karty sponsorowane widoczne są na komputerach i urządzeniach mobilnych.

Reklamy nie są oczywiście jedyną metodą zarabiania na YouTube. Wielu twórców wykorzystuje swoje kanały do nawiązywania współpracy z różnymi markami. Poprzez promocję różnych produktów i usług, otrzymują stosowane wynagrodzenie w formie pieniędzy lub barteru. Youtuberzy decydują się także na sprzedaż własnych produktów (np. koszulek), które reklamują w swoich filmach. W ostatnim czasie popularną metodą zarabiania na YouTube stał się crowdfunding, czyli dobrowolne wpłaty od fanów na rzecz rozwoju kanału zbierane zwykle za pomocą portalu Patronite. Osoby decydujące się na taką pomoc, mogą najczęściej liczyć na niewielkie przywileje, np. wcześniejszy dostęp do nowego odcinka vloga lub specjalne podziękowania w napisach końcowych filmu. 

Sam YouTube, poza omówionymi reklamami, oferuje kilka innych metod zarabiania na swoich filmach. Platforma daje możliwość widzom wspierania ulubionych twórców za pomocą specjalnego miesięcznego abonamentu. Inną opcją jest też superchat – mniej popularna forma wsparcia kanału na YouTube poprzez wyróżnienie pewnych wiadomości czatowych podczas premiery filmu i transmisji na żywo. Youtuberzy posiadający gadżety sygnowane swoją marką mogą je dodatkowo reklamować przy pomocy tzw. półki z produktami wyświetlanej w trakcie emisji filmów. Od niedawna uruchomiona zostało dodatkowe źródło przychodów YouTube Premium, gdzie vloger otrzymuje część opłat uiszczanych za subskrypcję tej usługi, w momencie, gdy widzowie z niej korzystający decydują się na oglądanie jego wideo.

Ile można zarobić na YouTube?

Zarobki na YouTube zależne są od kilku czynników. Pierwszy to oczywiście liczba wyświetleń uploadowych filmów. Drugi to dodatkowe działania twórcy i nawiązywanie współpracy z innymi markami. Trzeci wreszcie to kraj, w którym danym vloger działa. Jak się bowiem okazuje, YouTube nie wszędzie płaci tyle samo. Najwięcej mogą zarobić youtuberzy ze Stanów Zjednoczonych lub Wielkiej Brytanii, gdzie za każde 1000 wyświetleń otrzymuje się około 17-19 dolarów. W Polsce stawki te są o wiele mniejsze. Szacuje się, że za podaną powyżej liczbę wyświetleń można otrzymać od 1 do 3 złotych. Według statystyk, średnie zarobki twórców z całego świata prezentują się następująco:

  • 10 milionów wyświetleń – 5000-20 000 dolarów,
  • 1 milion wyświetleń – 500-2000 dolarów,
  • 100 000 wyświetleń – 50-200 dolarów,
  • 10 000 wyświetleń – 5-20 dolarów.

Dochody największych youtube’owych twórców to kwoty sięgające nawet kilkunastu milionów dolarów zarobionych w ciągu roku kalendarzowego. W Polsce najchętniej oglądani vlogerzy mogą z samych wyświetleń liczyć na zarobki rzędu kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie.

Jak włączyć zarabianie na YouTube?

Włączenie reklam na YouTube jest procesem stosunkowo łatwym. Wystarczy zalogować się na swoje konto, otworzyć YouTube Studio i w menu po lewej stronie kliknąć w zakładkę „Treści”. Wyświetlą się wówczas wszystkie opublikowane przez nas filmy. Teraz należy wybrać te, na których mają zacząć wyświetlać się reklamy. W dostępnym po lewej stronie menu klikamy w opcję „Zarabianie” i zaznaczamy typy formatów reklamowych, jakie pojawią się użytkownikom oglądającym daną produkcję. Po wszystkim należy zapisać wprowadzone zmiany.

Czy trzeba mieć ukończone 18 lat, by zarabiać na YouTube? 

Zarabianie na reklamach możliwe jest dopiero po zakwalifikowaniu się do programu partnerskiego YouTube. Podstawowym warunkiem przystąpienia do niego jest zgromadzenie 1000 subskrybentów. To jednak nie koniec ograniczeń. W zależności od oferowanych przez platformę opcji, istnieje kilka dodatkowych wymagań, jakie musi spełnić twórca, by mógł za pomocą swojego kanału generować zyski.

W przypadku standardowych reklam, youtuber musi być osobą pełnoletnią i publikować treści zgodne z wytycznymi na temat tworzenia filmów odpowiednich do wyświetlania reklam. Młodsi vlogerzy mogą skorzystać z tej formy zarobku, jeśli posiadają pełnoletniego prawnego opiekuna, który może zarządzać płatnościami w AdSense.

Opcja wspierania kanału comiesięcznym abonamentem od widzów przewidziana jest jedynie dla twórców pełnoletnich, którzy zdołali już zgromadzić minimum 30 tysięcy subskrybentów. Omówiona powyżej półka z produktami dostępna jest dla youtuberów pełnoletnich z minimum 10 tysiącami osób subskrybujących kanał. Z kolei, by zarabiać na superczacie, należy mieć ukończone 18 lat, a sama usługa powinna być dostępna w kraju, w którym na co dzień tworzy vloger. Opcja przychodów z YouTube Premium posiada jedno wymaganie – treści muszą być oglądane przez użytkowników korzystających z tej usługi.