TikTok to prawdopodobnie najprężniej rozwijająca się aplikacja internetowa. Utarło się wokół niej przekonanie, że służy ona jedynie do prezentowania układów tanecznych przez nastolatków. Zakres możliwości TikToka jest jednak o wiele szerzy. Co ciekawe – za pomocą tego medium można zarobić niemałe pieniądze. W jaki sposób? 

Dla niewtajemniczonych – TikTok to utworzone przez chińskie przedsiębiorstwo ByteDance medium społecznościowe umożliwiające publikację krótkich materiałów wideo o długości nieprzekraczającej 60 sekund. Głównie są to autorskie klipy o formie zbliżonej do teledysków. Jednak twórcy uwidaczniają na niej szereg innych treści, m.in. występy komediowe, poradniki, pokazy specjalnych umiejętności, relacje na żywo itd. TikTok stanowi ciekawą alternatywę np. dla YouTube’a, gdzie tak krótkie materiały wideo nie miałyby większych szans na uzyskanie odpowiedniej popularności, czy Instagrama, który gromadzi użytkowników o innym profilu. Szacuje się, że z TikToka korzysta aktualnie nawet dwa miliardy osób, z czego kilka milionów w Polsce. Ponad 40% z nich to widownia w wieku 16-24 lata. 

Jakie są sposoby zarabiana na TikToku?

Istnieje kilka metod zarabiania na TikToku. Pierwszym z nich są donacje (darowizny) od widzów. W czasie transmisji na żywo użytkownicy aplikacji mogą podarować obserwowanemu twórcy wirtualne gifty w postaci coinsów, które później wymienia się na tzw. diamenty, a te wybiera się w gotówce lub przelewa na konto za pomocą PayPala. Widzowie nabywają tego rodzaju monety, kupując je za realne pieniądze. Według ostatniego przelicznika, jeden diament (100 coinsów) to równowartość 1 euro. 

W Chinach dodatkowo pojawiła się opcja wykorzystania relacji live do sprzedaży prezentowanych przez nagrywającego produktów. Użytkownicy podczas transmisji mogą dodać wybrane przedmioty do koszyka i dokonać zakupu. Wiele wskazuje na to, że rozszerzenie to wkrótce pojawi się w Europie.

TikTokerzy coraz chętniej zbierają też darowizny na Patronite. Fani mogę w ten sposób wspierać ulubionych twórców i liczyć dzięki temu na jakieś bonusy, np. w formie pozdrowień w kolejnych filmach.

TikTok to idealna platforma dla influencerów. Przy wyrobionej marce można nawiązać współpracę nawet z wielkimi markami i za odpowiednie wynagrodzenie lub barter promować produkty/usługi danej firmy. Niektórzy twórcy, którzy specjalizują się w publikowaniu wideo o charakterze konsultingowym, pobierają opłaty za klipy zawierające cenne porady z danej dziedziny. Zwykle materiały te dotyczą skutecznego prowadzenia konta w serwisie i skierowane są dla początkujących TikTokerów. A skoro już o tym mowa, to warto wspomnieć, że wiele osób działających na platformie, zaraz po uzyskaniu odpowiedniej wielkości zasięgów i audiencji, po prostu sprzedaje swoje profile. Może się to wydawać dziwne, szczególnie jeśli zwróci się uwagę, jak mocno do swoich kont przywiązani są np. twórcy youtube’owi. TikTok rządzi się jednak zupełnie innymi prawami. To platforma bardzo dynamiczna, nastawiona na ciągłe zmiany i część vlogerów nie ma zamiaru wiązać się z jednym profilem, skoro można go szybko i skutecznie zmonetyzować.  

Jak zacząć zarabiać na TikToku?

Najprostszym sposobem na rozpoczęcie swojej zarobkowej przygody z TikTokiem jest prowadzenie relacji na żywo, w czasie których skutecznie uda się przyciągnąć uwagę widzów. Można to zrobić na wiele sposobów. Ważne jest znalezienie swojego indywidualnego stylu. Ponadto, twórcy reagują na trendy, które w określonym czasie zyskują na popularności. Wstrzelenie się z pomysłowym, angażującym filmem wpasowującym się w aktualne nastroje użytkowników medium, może przynieść szybki i nagły przyrost obserwujących, a wraz z nimi powinny pojawić się pierwsze marki chętne do podjęcia współpracy. Zaleca się też powiązanie konta z innymi social mediami. Równoległe działanie na Instagramie, Facebooku, YouTube itd. zwiększy to szanse na szybsze zgromadzenie wokół siebie sporej widowni.

Ile można zarobić na TikToku?

Wysokość zarobków na TikToku zależą od tego, jakiego rodzaju wideo zamieszcza się na swoim kanale, a także jaką widownią można się pochwalić. Najpopularniejsi twórcy w czasie  trwającej 2-3 godziny relacji live są w stanie otrzymać darowizny rzędu kilkuset dolarów. To przekłada się na ogólne zarobki przekraczające kilkaset tysięcy złotych rocznie. W Polsce TikTokerzy nie mogą liczyć na aż tak wysokie wynagrodzenia. Najlepsi, w czasie live’ów zarabiają od kilkuset do około 1500 złotych.  

Jaką trzeba mieć audiencję, by móc zacząć zarabiać na TikToku?

Odpowiedź na powyższe pytanie jest dość prosta, a jednocześnie bardzo ogólna – jak największą. Najpopularniejsi twórcy w Polsce mogą pochwalić się liczbą followersów przekraczających kilka milionów osób. Oczywiste jest, że im mniejsza audiencja, tym niższe będą zarobki generowane za pomocą omawianej platformy. Trudno jednoznacznie ustalić granicę, od przekroczenia której prowadzone konto stanie się rentowne oraz atrakcyjne dla marek. Orientacyjnie można stwierdzić, że liczba followersów rzędu przynajmniej kilku tysięcy użytkowników, sprawi, że na TikToku zarobimy pierwsze poważniejsze pieniądze.

Jak się wybić na TikToku?

Jak zostało wspomniane – TikTok to platforma bardzo dynamiczna, gdzie różnego rodzaju trendy zmieniają się w zastraszająco szybkim tempie. Podstawą do dotarcia do możliwie największej liczby osób jest reagowanie na najpopularniejsze zachowania i korzystanie z cieszących się wzięciem hasztagów. Zrozumienie algorytmu TikToka to jednak tylko połowa sukcesu. Ważny jest mimo wszystko pomysł na siebie oraz na wyróżnienie się z tłumu. Widzów w sposób naturalny przyciąga oryginalny i angażujący content. Nie wolno zapomnieć o jego jakości technicznej. Wideo należy nagrywać w taki sposób, by jego oglądanie sprawiało po prostu przyjemność.

Duża część początkujących TikTokerów szybko zniechęca się z dalszych działań, gdy po publikacji kilku pierwszych filmów nie widzą nagłego skoku followersów. To duży błąd. Zdarza się, że popularność na platformie przychodzi z czasem. Mimo ogromnej dynamiki TikToka, niezwykle cenna jest konsekwencja działania na swoim koncie i systematyczne publikowanie materiałów wpasowujących się w określony wcześniej image.