Pisanie to jedna z najpopularniejszych metod zarabiania pieniędzy bez konieczności wychodzenia z domu. Choć przyszło nam żyć w czasach ekspansji treści audiowizualnych, to wciąż bardzo ceniony jest wysokiej jakości content tekstowy. Chcąc pisać za pieniądze, nie trzeba od razu stać się znanym powieściopisarzem. W dobie internetu możliwości zarabiania w ten sposób jest naprawdę dużo. Co więcej – może być to zajęcie całkiem opłacalne. 

Aby w ogóle myśleć o zarabianiu na pisaniu tekstów, trzeba mieć ku temu zajęciu odpowiednie predyspozycje. Podstawą jest tzw. lekkie pióro, czyli umiejętność swobodnego kreowania zdań. Ponadto, osoba pisząca za pieniądze powinna mieć do perfekcji opanowane zasady gramatyczne wybranego języka, być kreatywna, a także posiadać bogaty zasób słownictwa. Przydatna jest też specjalistyczna wiedza z danego zakresu. Dzięki temu tworzone teksty są bardziej wartościowe i można za nie uzyskać wyższe wynagrodzenie. W przypadku braku posiadania takiej wiedzy, należy wykazać się wysokimi umiejętnościami researchu. 

Do niedawna pisanie tekstów za pieniądze było zajęciem zarezerwowanym tylko dla pisarzy i dziennikarzy. Sytuacja zmieniła się jednak wraz z popularyzacją internetu w Polsce a także gwałtownym rozwojem reklamy. Dziś zarabiać na pisaniu można już nie tylko wydając książki lub pracując w gazecie. Możliwości jest o wiele więcej.

Co to jest copywriting?

Jedną z najczęściej spotykanych metod zarabiania na pisaniu jest copywriting. W największym uproszczeniu, jest to zajęcie polegające na tworzeniu rozmaitych tekstów, głównie o charakterze komercyjnym. Copywriterzy współpracują przede wszystkim z agencjami reklamowymi. Wymyślają dla nich chwytliwe slogany, konstruują scenariusze spotów telewizyjnych lub radiowych, zajmują się wymyślaniem nazw dla poszczególnych usług, marek lub firm, tworzą treści dla stron internetowych, broszur, billboardów itd. Teksty tego rodzaju muszą najczęściej charakteryzować się ogromną kreatywnością, a także powinny być konstruowane zgodnie z zasadami sztuki perswazji. 

Samo pojęcie copywritingu jest dość obszerne. Fach ten dzieli się bowiem na co najmniej kilka pomniejszych specjalizacji. Dla przykładu – wspomniane zajęcie polegające na wymyślaniu nazw określa się mianem namingu. Wyróżnić można też takie rodzaje copywritingu jak storytelling czy ghostwriting. Pierwszy z nich to tzw. marketing narracyjny. Teksty tworzone w zgodzie z tą sztuką muszą przybrać formę pewnej historii, a jednocześnie dotyczyć konkretnej marki i w ten sposób ją reklamować. To świetny sposób na zbudowanie rozpoznawalności produktu lub firmy. Z kolei ghostwriting polega na tworzeniu tekstów wszelkiej maści (także powieści) na zlecenie konkretnej osoby i publikowaniu ich pod nazwiskiem zleceniodawcy. 

SEO Copywriting 

Specjalnym rodzajem copywritingu jest tzw. SEO Copywriting. Zajęcie to polega na tworzeniu tekstów na strony internetowe, by te mogły później uzyskać wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania Google na konkretne hasła. Mogą być to materiały różnego rodzaju – artykuły, treści wypełniające poszczególne podstrony, opisy kategorii w sklepie internetowym, opisy produktów itd. Ważne jednak, by content był w odpowiedni sposób nasycony frazami kluczowymi, na jakie ma wysoko pozycjonować się dana strona lub podstrona. Co istotne – treści tego rodzaju nie mogą być po prostu zlepkiem wyrażeń wpisywanych do wyszukiwarki przez użytkowników. Sztuka SEO Copywritingu polega na tym, by teksty odpowiednio nasycić słowami kluczowymi, przy jednoczesnym zachowaniu poprawności gramatycznej tych materiałów.

Blog 

Innym sposobem na zarabianie poprzez pisanie tekstów jest prowadzenie autorskiego bloga. To prosta metoda na zmonetyzowanie własnej pasji i dzielenie się własnymi doświadczeniami. Spieniężenia treści publikowanych na blogu zwykle wymaga czasu. Satysfakcjonujące zarobki z tego tytułu generowane są dopiero, gdy portal jest już dość rozpoznawalny i odwiedza go odpowiednia liczba użytkowników.

W jaki sposób zarabiać na pisaniu na blogu? Za najprostszą metodę należy uznać uruchomienie reklam Google AdSense. Ponadto, można publikować na łamach strony materiały sponsorowane, za które otrzymuje się stosowne wynagrodzenie. Blogerzy działają również w sieciach partnerskich i afiliacyjnych, a także wykorzystują swoje prywatne strony do sprzedaży własnych produktów.

Pisanie recenzji 

Tworząc blog, można skutecznie zarabiać na pisaniu recenzji. Jak wygląda to w praktyce? Dana marka kontaktuje się z twórcą, by ten za odpowiednią opłatą dokonał na łamach własnego portalu recenzji wybranego produktu. Zleceniodawca może zastrzec sobie, by w tekście nie znalazły się ewentualne mankamenty testowanego przedmiotu. To stanowi zagrożenie dla reputacji blogera, gdyż czytelnicy łatwo mogą się spostrzec, że opublikowana recenzja jest nierzetelna i w całości opłacona przez producenta. Jednak przy umiejętnie skonstruowanych umowach o współpracę, recenzje mogą okazać się nie tylko opłacalne, ale też skutecznie zwiększą zasięgi bloga i nadadzą mu rozpoznawalności. 

Transkrypcje 

Zarabiać można również za pomocą spisywania nagrań. To zajęcie wykonywane m.in. w agencjach kreatywnych, ale także na niektórych uczelniach wyższych, gdzie bada się chociażby opowieści przekazywane ustnie. Tworzenie transkrypcji jest pracą niezwykle ekscytującą, pozbawioną rutyny, a na dodatek niewymagającą posiadania specjalistycznej wiedzy. Jednocześnie, przy konstruowaniu tekstów nie można pozwolić sobie na chwilę rozkojarzenia. Transkrypcje muszą być sporządzane w sposób niezwykle precyzyjny.

Współpraca z portalami (freelance) 

Zarabiać na pisaniu można także jako wolny strzelec. Wystarczy współpracować z różnymi portalami czy redakcjami i tworzyć dla nich interesujące artykuły. Przy odpowiedniej liczbie zleceń, takie zajęcie również okazuje się opłacalne. To rozwiązanie dobre dla twórców, którzy nie czują się na siłach prowadzić autorski blog lub nie chcą zamykać się na pisaniu materiałów z jednego zakresu tematycznego. Wiele dużych stron internetowych współpracuje w ten sposób z niezrzeszonymi na stałe z określonymi redakcjami dziennikarzami. 

Gdzie szukać zleceń?

Zleceń dla osób trudniących się pisaniem za pieniądze najlepiej szukać w sieci. Wiele ogłoszeń znajduje się na dedykowanych grupach facebookowych, gdzie każdego dnia poszukiwani są m.in. copywriterzy specjalizujący się w tworzeniu tekstów z różnych zakresów tematycznych.

Ponadto, istnieje kilka platform, na których osoby piszące mogą znaleźć dla siebie zlecenia. Procedura podejmowania współpracy przy pomocy takich pośredników jest bardzo prosta – twórca rejestruje się, wyszukuje interesujące go zlecenie, tworzy i dostarcza tekst, a następnie otrzymuje za to wcześniej określone wynagrodzenie. 

Wśród osób zarabiających na pisaniu cały czas dobrze funkcjonuje tzw. poczta pantoflowa. Zleceniodawcy często polecają sobie sprawdzonych twórców contentu, dzięki czemu ci ostatni nie muszą nawet specjalnie reklamować swoich usług. 

Ile można zarobić? 

Trudno jednoznacznie powiedzieć, ile zarabia się na pisaniu. Wszystko zależy od liczby i rodzaju akceptowanych zleceń. Za najprostsze teksty SEO (tzw. precle) o niskiej jakości merytorycznej płaci się nawet 2-3 złote za 1000 znaków ze spacjami. Niewiele większa stawka obowiązują w przypadku transkrypcji oraz zleceń na wspomnianych platformach zrzeszających copywriterów. Z kolei za zwykłe teksty SEO (np. opisy kategorii) osoby piszące żądają od 10 do około 25 złotych za 1000 zzs. Wiele zależy od stopnia trudności zamawianego tekstu. Najdroższe są oczywiście materiały specjalistyczne, które wymagają posiadania fachowej wiedzy oraz dokonania dogłębnego researchu. W ich przypadku cena za materiał wynosi nawet kilkaset złotych. W ogólnym rozrachunku dzięki pisaniu w sieci można uzyskać miesięczne zarobki przekraczające nawet średnią krajową. Mankamentem tego zajęcia bez wątpienia jest fakt, że o wysokości dochodów decyduje liczba przyjętych zleceń, która w poszczególnych miesiącach może być po prostu różna.